Jag hade förberett olika uppgifter och eleverna fick turas om att göra dem på Smartboarden. Jag var noga med att poängtera att det handlade om problemlösning och att alla skulle vara delaktiga och komma med förslag på lösningar. Begrepp som behandlades var omkrets, area, dubbelt, hälften, tre gånger så stor, parallella sidor, rektangel, kvadrat, triangel, polygon, olika månghörningar. Vi diskuterade begreppens innebörd allteftersom de dök upp.
På några uppgifter skulle eleven förändra en given polygons area eller omkrets, på andra fick de skapa nya polygoner, givet ett par instruktioner. Här följer några uppgifter eleverna fick arbeta med:
· Hitta dubbelt så stor area. (Genom att flytta på punkterna i hörnen).
· Ändra femhörningen så att den ser ut som en rektangel med arean 21 cm².
· Omkretsen ska vara 15 cm. Bestäm antal hörn du vill ha och försök skapa en månghörning med den önskade omkretsen. Flytta hörnen så det stämmer.
Som utveckling av lektionen tänker jag mig att man kan varva arbetet med GeoGebra med en annan, mer rörlig aktivitet, kanske gå på skattjakt och hitta ytor i elevernas omgivning som de uppskattar har samma area som den polygon i GeoGebra eleverna precis arbetat med.
Nästa steg skulle handla om att eleverna mer fördjupat får experimentera i grupper. Alla grupper får samma uppgift att lösa, men genom att de inte ser varandras lösningar kan vi efteråt i helklass diskutera vad som utmärker arean och/eller omkretsen. Därefter får grupperna olika uppgifter, sina lösningar får de sen presentera för övriga i klassen.
Vad kul att det fungerade!
SvaraRaderaDet känns som geogebra är ett bra program och att ju äldre eleverna blir ju mer användning kan man ha för det.
KUL!
Nähä, min kommentar kom väl aldrig innan..
SvaraRaderaJättekul lektion verkligen! Och vad duktiga de var som gick i tvåan. Verkligen inspirerande Grete